Принцип природовідповідності в-ня починається з Каменського далі Руссо, Песталоцці, Дістерверг та інші.
Каменський вважав, що людина як частина природи підкоряється її гол., заг. законам, які діють як у світі тварин та рослин, так і у відношенні до людини.
Н-ня в школі необхідно перейняти від природи. Намагається встановити закономірності в-ня шляхом аналогії з основними законами природи. Свої ідеї у в-ні і н-ні черпав зі спостережень ж-тя суспільства, з пед. досвіду. На основі свого вчителювання та пед досвіду епохи сформ його глибокі теоретик думки («Велика дидактика»). Поряд з реліг полож-нями н-ня вводить новий прийом епохи Відродження – посилання на природу та намагається сформулювати заг закономірності природи та в-ня. Обґрунтував вікову періодизацію, шк. Систему та деякі принципи і правила на основі природи людини та на природних вікових особливостях дітей. Принцип природовідповідності в-ня вважав як слідування заг законам природи.
Руссо відкидав релігію, але при цьому говорив, що є абстрактна вища сила, що є творцем всього живого. Ідею природного р-ку без впливу суспільства. В-ня на лоні природи, подалі від сусп-ва, але людині потрібен досвід (умови), які мають бути досконалими. В умовах природовідповідності в-ня розглядав сутність людської О. Відстоює ідею доброти людини. Людині дана воля вибору: або слідувати природі, або піти всупереч їй.
Песталоцці – мета в-ня – розвити всі природні сили і здібності людини. Вплив в-ня на дитину має знаходитись у згоді з природою. Вчитель не повинен придушувати природ р-ок дитини, направляти його на правильний шлях. Осн принцип в-ня – це згода з природою, керування природним в-ням.
Дістерверг – природо відповідність в-ня – це слідування за процесом природ р-ку людини, врах-ня вік. та індивід. особливостей школяра. Вчитель має бути ще й психологом. Вказував на необх-ть вивч-ня практики в-ня дітей і роботи майстрів пед праці.
Ушинський – принцип природовідповідності + принцип народності.
Сухомлинський: розкриття принципу бачив ч\з такі положення: гармон і всебіч р-ок О. – важлива умова; реалізація ч\з цілісну пед теорію і в єдності з ін принципами та методами в-ня, теорем підґрунтя – у пед досвіді; значне розшир-ня змісту природовідповідності у фізич., вік., статевому, етніч. Аспектах; доповнює зміст в-ня і н-ня с-мою спілкування з природою; реалізація принципу ч\з 5 складових в-ня; в-ня нової дитини на основі принципу.
Толстой – людина, яка народилась – це первообраз гармонії, правди, краси і добра.
Сковорода – природа людини має триєдиний початок – тіло, душа, розум, обдарування і нахили – від природи.
Духнович – на принципі природовідповідності баз-ся р-ок фіз. та інтелект сил дитини.