Суббота, 04 Май 2024, 13:36
Uchi.ucoz.ru
Меню сайта
Форма входа

Категории раздела
Административные страницы [4]
База рефератов [24]
Интересные новости [40]
Новости образования [1059]
Голые факты [0]
Новости психологии [651]
Новости медицины [1302]
Новости в сфере знаний о мозге и поведении [959]
Открытия и события
Научные открытия и др. [953]
Новости разные [232]
Железо компьютера [548]
Новости развития и воспитания детей [954]
Soft [1710]
Другое [7]
Книги и публикации [130]
Конкурсы [160]
Интервью [131]
Мероприятия [585]
Премии [135]
ЛитГазета [0]
Фестивали [207]
Персоналии [174]
Закон [33]
Здоровье и красота [29]
Кредиты и деньги [39]
Общество [83]
Веселые конкурсы [90]
Поздравления с днем рождения [194]
Поздравления на свадьбу [4]
Гороскоп по знакам зодиака [15]
Юмор в картинках [23]
День защитника Отечества [20]
Международный день Спасибо [5]
День работника прокуратуры РФ [3]
День Святого Валентина - День всех влюбленных [32]
День студента - Татьянин день [0]
Новости
Чего не хватает сайту?
500
Статистика
Зарегистрировано на сайте:
Всего: 51635


Онлайн всего: 7
Гостей: 7
Пользователей: 0
Яндекс.Метрика
Рейтинг@Mail.ru
Главная » 2012 » Ноябрь » 23 » Тарас Антипович: «Час – дуже приватна штука. Як шкарпетки».
10:32
Тарас Антипович: «Час – дуже приватна штука. Як шкарпетки».
Остання на сьогодні книга Тараса Антиповича «Хронос» — футурологічний роман з винятково ефектним сюжетом і прискіпливо-болісним поглядом на світ найновіших технологій та одвічних людських спокус. Події роману беруть початок 2040 року, коли новий науковий винахід кардинально змінює долі людей. За образом космополітичного суспільства в книзі проступає проекція на сучасну Україну.

<div style="text-align: center;"></div>

ШО Говорячи про «Хронос» — чому, власне, знову антиутопічні настрої? В «Мізерії» в тебе майбутнє теж виглядає не надто сонячно. Це відповідає твоєму особистому відчуттю часу, що насувається, чи просто використання такого літературного жанру?
— Якось так виходить, що я жанри не вибираю — радше вони мене. Тобто я спочатку інтуїтивно формулюю тему, наповнення книжки, а форма приходить сама. Настрої «Хроноса» і «Мізерії» справді сформувало моє відчуття часу, очікування катастроф, навіть бажання побавитись у кінець світу, характерне для гнилої інтелігенції (сміється). Мені здається, це все висить у повітрі. А можливо, мої барометри брешуть. Може, дається взнаки якась астрологічна фігня. Я за зодіаком — Рак. Кажуть, усі представники цього знаку від народження перелякані, такі собі «тварі дрожащіє», бо в минулу епоху Рака відбувався Всесвітній Потоп, і вони носять у собі пам’ять про нього. Хоча цей страх може бути досить продуктивним. Он диви, куди «проффесор» Янукович доліз — а він же теж представник мого зодіакального виду.
ШО То ти маєш його розуміти без слів.
— Я розумію. Я знаю, чим він займається день і ніч. Він готується до нового Потопу — накачує свій панцир, тренує клешню, укріплює дамбу, розбудовує ковчег. Він планує втриматись на плаву, коли країну змиє в каналізацію. Якби йому випало краще виховання та вища освіта, він би, може, посоромився і притлумив ці інстинкти. А так — постає в усій красі своєї неприкритої підсвідомості. Я знаю, що й у мені живе ця дріб’язкова і ница істота, яка боїться майбутнього і поривається гребти під себе — про запас, на чорний день. Але я кричу їй: «Лежати!», і вона слухається.
ШО Повертаючись до «Хроноса» — чому ти позбавив його «вітчизняних» реалій? Койфман не міг бути громадянином України? Чи Україна майбутнього не конче буде відрізнятись від тієї ж таки Росії чи Польщі?
— У «Хроносі» зображена версія універсального суспільства, не позбавленого корупційної природи української державності. Тобто Україна там присутня на рівні сюжетних ходів, хоча й не названа. Зрештою, Україна в майбутньому може й не існувати на карті світу, як і Росія з Польщею. Сказано ж у апостола Павла: пророцтва припиняться, мови замовкнуть, і знання зникне. Світ уже зараз — великий фаст¬фуд, і треба докладати великих зусиль, щоб у ньому не розмивалася національна кухня. Тільки розвинуті держави можуть ці зусилля профінансувати.
ШО Ось не згоден стосовно національних кухонь — вони сьогодні, як на мене, теж фастфуд: італійська кухня, скажімо, чи китайська, чи індійська. Виходить, національна складова в принципі не є важливою? Я питаю без осуду.
— Національне важливе як свідчення розмаїтості світу. І ми інстинктивно знаємо, що його, безумовно, треба берегти і захищати. Хоча обґрунтувати необхідність такої кількості народів на планеті непросто. Так само як тридцять видів морських каракатиць — вони, видно, теж потрібні Господу, але неможливо зрозуміти навіщо. У каракатиці — три серця і синьо-зелена кров. Така от «бяка», але на неї у Бога, мабуть, також є плани (сміється).
Взагалі, у національних питаннях можна загубитися остаточно. От, наприклад: у світі — близько двохсот держав. А ще є дві тисячі етносів із населенням від мільйона чоловік, і вони теж мають право претендувати на державність. Але планета не витримає такої кількості держав! Можливо, сучасні нації колись зійдуть зі сцени і поступляться тим, які зараз перебувають у зародковому стані, тонуть у пісках і воюють за прісну воду. Тому, мабуть, національне не варто робити самоціллю. Між українськістю і любов’ю треба обирати любов.
ШО Як ти загалом вибудовував картинку майбутнього в «Хроносі»? Мені здається, твоя проза дуже «кіношна» (очевидно, тебе про це багато питали), в тому сенсі, що там немає всього цього прозового безміру дрібниць і деталей, натомість є чіткий сюжет і впізнавані герої (навіть якщо в них накладне вим’я).
— Я намагався створити певний суспільний зріз — вчений, бандит, актор, лікар, міністр, гробар, священик, працівник харчопрому… Частина героїв — чисті архетипи, через що мені закидали голлівудський схематизм у подачі персонажів. Багато читачів прагнуть занурення в психологію героя, а мені було цікавіше в цьому тексті накреслити злами різних життів під впливом нової технології. Щодо деталізації — вважаю, що не всім авторам вона однаково вдається, і не конче нагромаджувати в романах описи речей, кімнат, ландшафтів. Можеш і облажатися, якщо ти, скажімо, не Тарас Прохасько. Я волію ґрунтувати оповідь на візуалізації дії, а не статики. Тому в моєї прози кіношна «ментальність» — не знаю, погано це чи добре. Я вже не здатен бути адвокатом своїх книжок.
ШО А не хотів би спробувати відразу написати кіносценарій?
— Постійно про це думаю і навіть трохи читав сценарну теорію, але якась інертність заважає сісти і почати. Таким, як я, потрібен менеджер чи агент, який буде виконувати функцію шила в дупі, бо інакше мало робиш і мало досягаєш.
ШО З іншого боку — не було спокуси зробити в романі наскрізний лінійний сюжет? Чому ти вирішив піти шляхом окремих новел?
— В усьому винне моє художнє мислення, чи то моє мислення взагалі. Словом, воно більшою мірою дискретне, ніж лінійне.
ШО Що ти загалом можеш сказати про «короткий жанр»? В нас не так багато добрих новелістів. І що думаєш писати далі? Себто я не так про творчі плани, як про творчі орієнтири? Що тобі зараз цікаво?
— У нас бракує і добрих новелістів, і добрих романістів, якщо відверто. А короткий жанр корисно писати тому, що він дисциплінує. До речі, моя книжка «Тіло і доля», що вийшла 2008 року, — цикл оповідань, у якому є ознаки стилістичних експериментів. Я просто не хочу повторюватися — і в сенсі форми також. Зрештою, не так важлива форма, як настрій чи дух тексту. Мені цікаво було б колись написати абсолютно цнотливу книжку — для сучасного читача це буде справжній епатаж.
ШО В тебе у «Хроносі» є новели, котрі дещо вибиваються із загального «кіберпанку». Та ж таки історія двох копачів могил — лірична та прониклива. Не думав якось у майбутньому рухатись до більш реалістичного письма?
— Я вже зараз рухаюсь до реалістичного письма. Нова книжка з робочою назвою «Карма-консалтинг» має бути цілковито заземлена в українському матеріалі. Розумієш, реалізм для мене — більша відповідальність, ніж фантасмагорії. Треба відчути і сказати про країну щось таке, чого не сказали інші. І сказати це так, щоб народ подумав, як же він раніше жив без твоєї книжки, без цих думок і цих героїв. Бо ми всі носимо країну, як власну шкуру, і не завжди можемо її роздивитися. Письменник здатен допомогти крупним планом розгледіти щось на ній — нижче спини, наприклад (смієтся).
ШО Тобто розгледіти панцир та клешню?
— Ну так. І панцир, і — що важливо — того рожевого черв’ячка, який під панциром сидить. Для цього прозаїк повинен не лише жити повнокровним життям, але й бути інтелектуалом, суспільствознавцем хоча б у певній сфері. У цьому складність прози. Якщо поетові може бути достатньо його природного обдарування, то прозаїкові — ні. Про це ще Майк Йогансен писав в одній зі своїх теоретичних статей.
ШО Якщо говорити про час — у тебе самого які з ним стосунки?
— Стосунки такі ж, як і з грошима: я люблю смітити ними з власної ініціативи, але коли мене змушують за щось переплачувати, удавлюся за «десятку». З часом — та ж історія: люблю його марнувати, але коли треба постояти в черзі, відчуваю реальне роздратування. Виходить, час — дуже приватна штука. Як шкарпетки.
ШО Мені нещодавно один знайомий сказав дивну сентенцію: «Час — це насправді річ, що спрямована в минуле». Що б ти йому, як автор «Хроносу», відповів?
— Час — така невловима і багатолика річ, що дефініцій у нього може бути безліч. Я цитував у «Хроносі» вислів Святого Августина про те, що час прямує в небуття. Мій професор Койфман спекулятивно розвиває цю тезу: мовляв, метою часу є смерть. Мені здається, я в книжці лише поставив якісь запитання, а відповісти на них не зміг, зрештою, як і всі люди, що ставили їх до мене. От Айнштайн думав, що теорією відносності все пояснив, а тепер кажуть, що він помилявся. В останні роки сподівалися на великий адронний колайдер, а він теж не прояснив ситуацію зі світобудовою. І знову нікому нічого не ясно. Чому ця Земля тримає нас за ноги і не дає впасти в космос?
ШО У фіналі роману штурм Кабінету міністрів виглядає доволі актуально та злободенно. Ти взагалі віриш у те, що все написане нами рано чи пізно матеріалізовується?
— Штурм, звичайно, назріває. Питання в тому, чи буде він парадом гібридів (імітацією), чи втілиться у щось реальне і корисне. Я знаю, що написане має тяжіння до матеріалізації, але воно може виливатися у несподівані форми. Це зазвичай не надто точне влучання — скоріше якийсь рикошет. У мене от було: я написав у книзі «Тіло і доля» чорнушну сценку, де герой без визначеного місця проживання чеше гребінцем коросту на руках. Через якийсь тиждень у мене самого на руках вискочила алергія. Дерматолог сказав: результат харчового отруєння. Приписав мені мазь. Але я ж то знав, що не труївся їжею — я отруївся власним текстом.
Бесіду вів Сергій Жадан. ілюстрація Наталії Пастушенко
Джерело: Журнал "ШО"
Категория: Новости разные | Просмотров: 440 | Добавил: Lerka | Рейтинг: 0.0/0
| Жаловаться на материал
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Профиль
Суббота
04 Май 2024
13:36


Вы из группы: Гости
Вы уже дней на сайте
У вас: непрочитанных сообщений
Добавить статью
Прочитать сообщения
Регистрация
Вход
Улучшенный поиск
Поиск по сайту Поиск по всему интернету
Наши партнеры
Интересное
Популярное статьи
Портфолио ученика начальной школы
УХОД ЗА ВОЛОСАМИ ОЧЕНЬ ПРОСТ — ХОЧУ Я ЭТИМ ПОДЕЛИТ...
Диктанты 2 класс
Детство Л.Н. Толстого
Библиографический обзор литературы о музыке
Авторская программа элективного курса "Практи...
Контрольная работа по теме «Углеводороды»
Поиск
Главная страница
Используются технологии uCoz